Gaming

Historien om Nintendo 8-bit

Man kan fortælle mange ting om tv-spil og dens historie, da der er blevet lanceret utrolig mange klassiske konsoller. Vi mener dog, at den mest klassiske konsol er Nintendo Entertainment System, NES. Derfor har vi valgt at bruge ugens #ThrowBackThursday på den grå kasse, som stadig er elsket af mange.

Lidt historie

Vi kunne skrive en hel bogserie om virksomheden Nintendo og deres spillekonsoller, men vi vil gøre det kort med det vigtigste og sjoveste. Vidste I, at Nintendo blev grundlagt i slutningen af 1800-tallet, og at de dengang producerede spillekort? Vores historie begynder dog i 1983, men ikke med den grå kasse, som vi tænker på, når vi hører navnet Nintendo.

I 1983 blev Nintendo Family Computer, også kaldt Famicom, lanceret. Famicom var en rød og hvid tv-spillekonsol, som i starten kun kunne købes i Japan. To år senere blev den dog lanceret i Nordamerika, men i nyt design og med det nye navn Nintendo Entertainment System (NES).

NES blev hurtigt en succes, og der er i dag blevet solgt 62 millioner eksemplarer.

Teknologien

Inde i konsollen fandt man en 8-bit-processor med en clockfrekvens på 1,66-1,79 MHz afhængig af version. Den indbyggede RAM-hukommelse på 2KB var ofte tilstrækkelig, og hvis det ikke var, kunne man finde flere RAM i spilkassetterne.

Styrekorset på controlleren har sin egen interessante historie, da det i begyndelsen var en løsning til bærbare ”arkadespil”. Nintendo ville bandlyse Donkey Kong til bærbare enheder (Game and Watch), men det var bøvlet at have et bærbart joystick. Man udviklede derfor styrekorset, og det fik lov at følge med til Famicom og NES. Nintendo havde desuden patent på korset, hvilket gjorde, at før patentet udløb i 2005, kunne ingen andre spiludviklere have styrekors magen til. De var nødt til at finde på deres egne lignende (men ikke for lignende) løsninger. Det er årsagen til, at PlayStation har fire knapper og Xbox har en rund plade.

Nintendo playstation?

Vi havde egentlig ikke tænkt os at skrive mere, men vi kan ikke lade være med at fortælle denne lidt absurde historie, der havde stor betydning for spilverden. Året var 1988, og Nintendo begyndte et samarbejde med en anden japansk virksomhed ved navn Sony for at finde en løsning, så man kunne bruge cd’er til spil. Resultatet skulle blive et tilbehør til SNES (SuperNintendo) samt en Sony-konsol, som kunne afspille SNES-cd-spil.

Sony arbejdede på og fremviste deres konsol på CES-messen i Las Vegas i 1991, og så skete noget uventet. Det viste sig, at nogle chefer hos Nintendo ikke var tilfredse med Sony-aftalen og i smug havde arbejdet på en lignende aftale med Philips. Dagen efter Sonys præsentation i Las Vegas var det tid til Nintendos pressekonference, og der smed de bomben. Nintendo offentliggjorde nemlig, uden at Sony vidste det, samarbejdet med Philips. For at gøre en lang historie kort, var Sony ikke tilfredse og lancerede deres egen spillekonsol, Sony PlayStation. Resten er, som man plejer at sige, historie.

24 september 2015

Tags