Mobilt

Ericsson Hotline

Ericsson Hotline er en af de mest ikoniske mobiltelefoner, der er produceret. Du har måske hørt om den, men hvis du ikke har, kan du læse mere om denne legende i dagens #ThrowbackThursday.

Den første Hotline-telefon

Ericsson var ikke på nogen måde først med at lancere en mobiltelefon, men de var alligevel tidligt på den, da de lancerede den første Hotline-telefon i 1986. Spørgsmålet er, om vi i dag stadig ville kalde det en mobiltelefon. Hotline 450, som var den første model i Hotline-serien, vejede cirka 4 kg og bestod af to dele, der var sammenkoblet med et klassisk telefonkabel. Den ene del var en lille taske med antenne og batteri, og den anden del lignede en almindelig telefon. På trods af størrelsen var der et marked for denne klodsede model, og ville man eje den, måtte man af med 30.000 kroner.

Den mest kendte Hotline-telefon er formentlig Hotline 900, der faktisk var bærbar og ikke krævede en separat ”taske”. Telefonen vejede omkring 630 gram og havde 30 minutters taletid. Det lyder måske ikke af meget, men det var stadig nok til at give telefonen en pris på 30.000 kroner.

Hvorfor Hotline?

Hvorfor hed telefonerne Hotline i stedet for Ericsson? Man mente, at Ericsson var for kedeligt, og hvis telefonen skulle blive et internationalt hit, skulle den have et sejere navn. Man blev enige om, at Hotline var ret sejt, og takket være en smart reklamekampagne blev Hotline en succes. Der gik dog ikke mange år, før Ericsson droppede dette navn og begyndte at fremstille telefoner med deres eget navn på. Årsagen var ikke, at navnet Hotline ikke længere fungerede, men fordi Ericsson havde tabt en retssag vedrørende rettighederne til navnet, da en anden svensk virksomhed havde registreret Hotline før Ericsson. Det viste sig, at Ericsson fungerede fint, og virksomheden blev hurtigt internationalt kendte med deres eget navn, men nu med GSM-telefoner i stedet for Hotlines NMT-teknologi.

Harry Hotline

Det, der gjorde Hotline til et internationalt fænomen, var den meget smarte reklamekampagne lavet af Ericsson. I reklamen kunne man følge Harry Hotline, en eventyrlysten yuppie, der viste, at Hotline kunne bruges i hele verden og i alle mulige situationer. Man åbnede desuden særlige Hotline-butikker rundt om i verden med uddannet personale, hvis eneste opgave var at overbevise folk om, hvor god Hotline var, og hvor meget de egentlig havde brug for den. Alt dette fungerede fint, men stridighederne om navnet, overgangen til GSM-net og meget andet blev til sidst for meget, og i starten af 90’erne opgav man Hotline-serien.

20 april 2016

Tags